donderdag 13 september 2012


Recensie 021- spel

Nu zie ik mensen al denken, wat is dit voor een spel? Ja, dat dacht ik ook toen ik het de eerste keer hoorde. Daarom zal ik eerst even de omschrijving van het spel tonen.

Dit is van de volgende site: http://www.educatheek.nl/021-Spel_174055.html

 
021 Spel - Hoe zie jij het onderwijs in de 21ste eeuw?

Ga met je collega's in gesprek over het onderwijs binnen jouw school. Het O21 spel heeft ruim 40 stellingen die leidraad bieden in de discussie rondom jouw visie op onderwijs in de 21ste eeuw.

De volgende zeven vaardigheden staan centraal:

- samenwerken,

- probleemoplossend vermogen,

- ICT-geletterdheid,

- creativiteit,

- kritisch denken,

- communiceren en

- sociale en culturele vaardigheden.

Dit zijn zoals u ziet ook de vaardigheden die je nodig hebt in de 21e eeuw.

Voor wie?
Voor leerkrachten en schoolleiders

Mijn mening:

Mijn mening zal niet objectief genoeg zijn om te beoordelen of dit een spel is wat u graag of juist niet zou doen met het team op school.

Dit omdat we het spel hebben gedaan in de opstart van de minor waar al veel verteld werd over andere zaken. Ik was dus niet volledig geconcentreerd bezig met dit spel. Waardoor ik ook niet de inhouden weet van het spel en wat wel en niet bij het spel of bij de minor hoort.

We zijn begonnen met de kaartjes te verdelen in groepen over de 21st century skills. Vanuit daar zijn we met onze groep steekwoorden op gaan schrijven, in een woord web om erachter te komen wat dit begrip inhoudt.

Daarna zijn we over gegaan op een aantal stellingen die verwerkt kunnen worden op verschillende manieren, waar ieder dus een eigen mening over vormt.

Dit zijn we gaan meten aan de hand van een mentimeter. Wat is mentimeter? Mentimeter is een programma waar je de stellingen op kunt plaatsten. Via een code kun je vervolgens met je telefoon of laptop of zelfs stemkastjes jouw mening geven over deze stelling. Projecteer je dit vervolgens op het SMART-board, dan kun je zien hoeveel personen op een bepaald antwoord gestemd hebben. Vanuit hier ontstaat dan een discussie over vragen die betrekking hebben op de 21e eeuw met al zijn ontwikkelingen.
Vooral het stemmen via laptop vond ik interessant om te zien. Ik had hier nog nooit van gehoord en dit was dus voor mij een technologische vernieuwing in mijn loopbaan.
Deze manier van werken, met vragen en stemmen, is een leuke manier om in de klas te gebruiken. Je kunt dit zelf maken op www.mentimeter.nl.
Bij dit spel is het naar mijn mening de bedoeling discussies op te wekken binnen het team over de veranderingen en vernieuwingen van het onderwijs en de kijk van verschillende personen op de toekomst.

 
Is het zinvol om te doen met het team?

Ik denk dat het zinvol is om met het hele team wat bestaat uit jong en oud te discussiĆ«ren over de toekomst van het onderwijs met alle nieuwe technologieĆ«n en wat jij als docent of jullie als team kunnen doen om het voor de ‘snel ontwikkelende’ technische kids spannend te houden en te werken binnen de belevingswereld van deze kids en te ontdekken welke vaardigheden wij als team dan nodig hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten