Recensie 021-
spel
Nu zie ik mensen al denken, wat
is dit voor een spel? Ja, dat dacht ik ook toen ik het de eerste keer hoorde.
Daarom zal ik eerst even de omschrijving van het spel tonen.
Ga met je collega's in gesprek over het onderwijs binnen jouw school. Het O21 spel heeft ruim 40 stellingen die leidraad bieden in de discussie rondom jouw visie op onderwijs in de 21ste eeuw.
De volgende zeven vaardigheden staan centraal:
- samenwerken,
- probleemoplossend vermogen,
- ICT-geletterdheid,
- creativiteit,
- kritisch denken,
- communiceren en
- sociale en culturele vaardigheden.
Dit zijn zoals u ziet ook de vaardigheden die je nodig hebt in de 21e eeuw.
Voor wie?
Voor leerkrachten en schoolleiders
Mijn mening:
Mijn mening zal niet objectief
genoeg zijn om te beoordelen of dit een spel is wat u graag of juist niet zou
doen met het team op school.
Dit omdat we het spel hebben
gedaan in de opstart van de minor waar al veel verteld werd over andere zaken.
Ik was dus niet volledig geconcentreerd bezig met dit spel. Waardoor ik ook
niet de inhouden weet van het spel en wat wel en niet bij het spel of bij de
minor hoort.
We zijn begonnen met de kaartjes
te verdelen in groepen over de 21st century skills. Vanuit daar zijn we met
onze groep steekwoorden op gaan schrijven, in een woord web om erachter te
komen wat dit begrip inhoudt.
Daarna zijn we over gegaan op een
aantal stellingen die verwerkt kunnen worden op verschillende manieren, waar
ieder dus een eigen mening over vormt.
Dit zijn we gaan meten aan de
hand van een mentimeter. Wat is
mentimeter? Mentimeter is een programma waar je de stellingen op kunt
plaatsten. Via een code kun je vervolgens met je telefoon of laptop of zelfs
stemkastjes jouw mening geven over deze stelling. Projecteer je dit vervolgens
op het SMART-board, dan kun je zien hoeveel personen op een bepaald antwoord
gestemd hebben. Vanuit hier ontstaat dan een discussie over vragen die
betrekking hebben op de 21e eeuw met al zijn ontwikkelingen.
Vooral het stemmen via laptop
vond ik interessant om te zien. Ik had hier nog nooit van gehoord en dit was dus
voor mij een technologische vernieuwing in mijn loopbaan.Deze manier van werken, met vragen en stemmen, is een leuke manier om in de klas te gebruiken. Je kunt dit zelf maken op www.mentimeter.nl.
Bij dit spel is het naar mijn mening de bedoeling discussies op te wekken binnen het team over de veranderingen en vernieuwingen van het onderwijs en de kijk van verschillende personen op de toekomst.
Ik denk dat het zinvol is om met
het hele team wat bestaat uit jong en oud te discussiƫren over de toekomst van
het onderwijs met alle nieuwe technologieƫn en wat jij als docent of jullie als
team kunnen doen om het voor de ‘snel ontwikkelende’ technische kids spannend
te houden en te werken binnen de belevingswereld van deze kids en te ontdekken
welke vaardigheden wij als team dan nodig hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten