TPACK….
Wat houdt dat in EN wat kunnen we er mee doen?
Wil
je niet lezen en toch weten wat TPACK is?
Kijk
dan naar het volgende filmpje:
Hier beneden een plaatje waar je dit in vrijwel 1
oogopslag kunt zien.
Vandaar dat ik
stijf achterover viel toen ik mijn eerste stage ging lopen en er meerdere
computers beschikbaar waren en in bijna elk klaslokaal een digiboard hing. Het
onderwijs is dus op technologie veranderd. Laten we zo zeggen, ze hebben meer
tot hun beschikking. Maar nu moet ook al deze technologie ingezet worden. Het
onderwijs van vandaag moet dus passen bij al deze technologie.
Er bestaat een
spel, genaamd TPACK the game. Een spel voor het spelen met deze vernieuwingen
in het onderwijs.
In het onderwijs
heb je vaak een bepaalde kwaliteit nodig. Dit is inspelen op situaties en de
belevingswereld van de kinderen. Vaak zijn kinderen bezig met de technologie
van nu. Dit kun je dus goed combineren met je lessen. TPACK the game is
ontwikkeld om te leren zaken uit je mouw te schudden en in te spelen op een
situatie.
Maar hoe kom je aan
een nieuw idee wat je zo doet met de leerlingen? Daarvoor is dit spel
ontwikkeld. Ontwikkeld door ZUYD.
1.
Content.
2.
ICT werkvorm.
3.
Informatie.
4.
Didactische werkvorm.
De eerste stap in
dit spel is het rapen van 3 kaarten. Waarvan je nummer 1 en 3 blind moet
kiezen. Maar als eerst kies je een content. Bijv. veters strikken.
De 2 kaarten die
blind gekozen worden, zijn bijvoorbeeld spel uit de categorie didactische
werkvorm en wiki uit de categorie ICT werkvorm. Nu is de volgende stap het verzinnen van een les aan de hand van de gekozen 3 kaarten. Vaak heb je kaarten die niet bij elkaar passen waardoor je anders moet gaan denken. Dit is het ‘out of the box’ denken.
De volgende stap in het spel is het verzinnen van een ICT-werkvorm, een content en een didactische werkvorm trekken. Op een aantal content-kaartjes staat zelf verzinnen. Door deze kaartjes blijft het spel vernieuwend.
Denk bij de ICT-werkvorm aan bijv. beamer, smartboard enz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten